25/01/2017 lifebyiris 0Comment

Volkorenbrood, volkoren crackers, volkoren pasta, volkoren ontbijtkoek. Tegenwoordig bestaat er bijna overal wel een ‘volkoren’ variant van. Volkoren is helemaal hip, hot en happening! Maar wat is volkoren nu precies? En bestaat een volkoren product altijd 100% volkoren? En wat zijn de gezondheidseffecten van volkoren producten? Op deze vragen probeer ik in deze blogpost antwoord te geven. Dit omdat volkoren producten wel degelijk gezondheidseffecten hebben en dus een gezonde(re) keuze zijn, maar helaas zijn niet alle volkoren producten 100% volkoren. Laat je dus voortaan niet meer verleiden door de misleidende verpakkingen! Ben jij benieuwd hoe het zit? Lees dan gauw verder!

Wat is volkoren?

Volkoren graanproducten zijn gemaakt van de hele (vermalen) graankorrel, dus van volkorenmeel. In tegenstelling tot bloem, worden de fijngemalen graankorrels niet gezeefd, waardoor zemelen in het volkorenmeel aanwezig blijven (1). De zemel is de buitenste laag van de graankorrel en deze bevat het grootste deel van de voedingsvezels, vitamines en mineralen. Ook heb je nog de kiem, dit is een ander onderdeel van het buitenste gedeelte van de graankorrel, en deze bevat voornamelijk goede vetten, vitamines en mineralen. Het binnenste deel (de meelkern) van de korrel bestaat voornamelijk uit koolhydraten en gevat ook eiwitten (2).

bron: quaker

Bekijk voor nog meer duidelijkheid de aflevering van De Keuringsdienst van Waarde over Volkoren of het onderstaande filmpje van www.brood.net.

(…)

Is volkoren altijd 100% volkoren?

Nu denk je misschien, nou mooi, als ik dus volkoren producten koop, zit ik altijd goed. Maar helaas, dan moet ik je teleurstellen. Op volkoren producten zit namelijk geen wettelijke bescherming. Alleen volkorenbrood is hier een uitzondering op. Volkorenbrood is namelijk vastgelegd in de Warenwet, zo is in artikel 16 van het Warenwetbestluit Meel en brood te lezen:

‘Het woord ‘volkoren’ mag onderdeel uitmaken van de aanduiding van een in dit besluit bedoelde waar, voor zover in de aldus aangeduide waar [lees bijvoorbeeld volkorenmeel of volkorenbrood] alle van nature voorkomende bestanddelen van de desbetreffende graansoort in hun natuurlijke verhouding, al dan niet na een bewerking te hebben ondergaan, aanwezig zijn (3).’

Wellicht zegt deze bepaling je niets, maar het komt er op neer dat volkorenbrood aan wettelijke eisen moet voldoen en je zodoende zeker weet dat wanneer je volkorenbrood koop, je ook echt volkorenbrood hebt. Wel moet het dus daadwerkelijk ‘volkorenbrood’ heten, dan is het 100% volkoren. Maar zodra een brood bijvoorbeeld 80% volkorenmeel bevat en 20% bloem, dan mag het geen volkorenbrood worden genoemd. Vaak heet het dan meergranenbrood of bruin brood.

Helaas ontbreekt zo’n soortgelijke wettelijke bepaling voor andere volkoren producten. Volkoren crackers, volkoren pasta of andere volkoren producten hoeven niet 100% volkorenmeel te bevatten, maar kunnen ook deels bloem of meel (een combinatie van bloem en volkorenmeel) bevatten. Wel geldt hierbij dat de consument niet misleid mag worden. Fabrikanten mogen de term volkoren aan hun producten geven als ze maar vermelden welk percentage van het meel echt volkoren is, maar dit kan dus ook bijvoorbeeld slechts 10% zijn.

Hieronder zie je een aantal producten waarbij ‘volkoren’ op het etiket vermeld staat, maar zoals je kunt zien zijn je lang niet allemaal ‘echt’ volkoren.

Volkorenmeel (46% rogge, 14% tarwe), tarwebloem, suiker, gist, plantaardige olie (palm, raap), tarwegluten, zout, roggemoutmeel, paneermeel (tarwe, rogge, gerst, sesam).

Zoals je ziet bestaan dit volkoren knäckebröd dus niet 100% uit volkorenmeel, maar zit er ook bloem in verwerkt.

Tarwemeel (waarvan 80% volkoren), suiker, gist, glucosestroop, vrije-uitloopeieren (2,5%), plantaardige vezels (tarwe, inuline), plantaardige oliën (palm, raap), emulgatoren (E433, E470a, sojalecithine), zout, roggebloem.

Zoals je ziet bestaan het volkoren beschuit van Bolletje uit 80% volkorenmeel.

Glucose-fructosestroop, rogge-volkorenmeel 22%, roggebloem, water, suiker, rijsmiddel (natriumbi-carbonaat, zuurnatriumpyrofosfaat), plantaardige oliën (palm, raap), specerijen, tarwebloem, gebrande suiker, aroma.

Zoals je ziet bestaat de volkoren ontbijtkoek van Pijnenburg uit slechts 22% volkoren roggemeel.

100% volkoren roggemeel, water, gist, zout.

Zoals je ziet bestaat dit knäckebröd voor 100% uit volkoren roggemeel.

Waarom is volkoren gezond(er)?

Doordat in volkorenmeel de hele graankorrel verwerkt is, draagt het eten van volkorenproducten, zoals 100% volkorenbrood, kortgezegd bij aan aan een goede darmwerking en een optimale spijsvertering. Dit omdat door de hele graankorrel volkoren producten vol zitten met waardevolle voedingsstoffen zoals vezels, vitamines (bijvoorbeeld B-vitamines) en mineralen (bijvoorbeeld ijzer) (4). Daarnaast hangt het eten van zo’n 90 gram volkoren producten per dag samen met 25% lager risico op bepaalde hartziekten en met 10% lager risico op darmkanker. Met een portie van 30 tot 40 gram volkoren ontbijtgranen, zoals muesli, ben je dus al een heel eind op weg. Ook heeft de inname van 60 gram volkoren producten per dag bij diabetes type 2 voordelen, zoals minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel (5).

Producten die niet tot nauwelijks volkorenmeel bevatten, missen de belangrijke voedingsstoffen, die volkoren producten wel bevatten, en voorzien zodoende niet tot minder in de benodigde vezel- vitaminen- en mineralenbehoeften. Daarom is het gezonder om wél voor volkorenvarianten te kiezen en hierbij op te letten uit hoeveel procent volkorenmeel het product daadwerkelijk bestaat.

Conclusie

Ik hoop dat ik je door middel van deze blogpost wat duidelijkheid heb kunnen geven omtrent de term ‘volkoren’. Met volkorenbrood zit de je dus (als het goed is!) altijd goed, want die naam is wettelijk beschermd. Maar lees bij de andere producten voor de zekerheid het etiket om erachter te komen hoeveel procent volkorenmeel er daadwerkelijk in verwerkt zit.

Heb je nog op- of aanmerking en/of vragen? Laat mij dit dan vooral weten en stel ze gerust! Dit kan via Facebook, Instagram, Snapchat (irisraaijen) of natuurlijk gewoon via een comment hieronder!

 Liefs, Iris

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *